přírodověda

22.5. - Najdi aktovku, vyžeň myši, vyndej starou svačinu, vyfoť a pošli mi.


19.5. - Rozmnožovací soustava

Mezi vlastnosti živých organismů patří rozmnožování - schopnost mít potomky. Předat svou genetickou výbavu nové generaci. Mít potomky, postarat se o ně, zajistit jim obživu a vychovat svá mláďata k samostatnosti, aby byla schopna přežít sama bez svých rodičů, je jedna z nejdůležitějších schopností živočichů. Ke vzniku nového života je potřeba spojení mužské (samčí) pohlavní buňky (spermie) a ženské (samičí) pohlavní buňky (vajíčka)

  • Přečti si informace o ženských a mužských pohlavních orgánech.
  • Prohlédni si obrázky mužských a ženských pohlavních orgánů.
  • Tradiční video zhlédni ZDE :-)

15.5. - Nervová soustava

  • Přečti si informace o míše a nervech.

Mícha - Mícha je uložena v páteři. Prochází páteřním kanálem. Je dlouhá asi 40 - 50 cm. Předává informace do mozku a jednotlivých orgánů. Z míchy vystupují míšní nervy. Při úrazu páteře může dojít k porušení míchy. Následkem toho dochází až k trvalé nehybnosti části těla.

Nervy - Nervy procházejí celým tělem a spojují mozek a míchu se všemi orgány. Přenášejí informace do mozku a míchy. Informace se v nervovém ústředí vyhodnotí a jiné nervy přenášejí odpověď z ústředí zpět do výkonných orgánů (např. pohyb ruky a činnost svalů). Činnost některých nervů ovlivnit nemůžeme (např. srdce).


12.5. - Nervová soustava

  • Přečti si informace o nervové soustavě a o mozku.

Nervová soustava řídí činnost všech vnitřních orgánů. Člověk má tuto soustavu nejdokonaleji vyvinutou ze všech obratlovců. Umožňuje nám dorozumívat se řečí, složitě myslet, pamatovat si, uvědomovat si sama sebe. Nervovou soustavu tvoří mozek, mícha a nervy. Základní jednotkou nervové soustavy je nervová buňka - neuron.

Mozek - Mozek je nejsložitějším a nejdokonalejším orgánem. Pomocí nervů přijímá informace z celého těla. Informace třídí, zpracovává a následně je vyhodnocuje. Mozek je uložen v mozkové části lebky, která jej chrání před úrazem a poškozením. Z mozku vystupují mozkové nervy. Mozek potřebuje ke svému fungování neustálý přísun kyslíku, který je mu dopravován krví. Pokud zůstane mozek bez kyslíku, začnou jeho buňky odumírat a po 4-6 minutách dochází k jeho poškození. Proto je při úrazu nezbytné zahájit co nejdříve oživování postiženého. Mozek je tvořen z několika částí, největší je koncový mozek. Jeho povrch je zvrásněný a připomíná vlašský ořech. Barva mozkové kůry je šedá.

  • Podívej se na video o mozku.
  • Učebnice str.65 - přečti si celou stranu

  • Udělej si zápis (pokud máš obrázek nervové soustavy, vlep):

Nervová soustava

řídí veškeré dění vědomé i nevědomé

tvoří ji mozek, mícha a nervy

mozek: je uložen v lebce, skládá se z několika částí, povrch mozku připomíná ořech, ke své činnosti potřebuje kyslík


5.5. - čich, chuť, hmat 

Otevři si kopii, přečti si ji. Do sešitu si zapiš:

Čich - čichové buňky vnímají pachy a vůně, informaci vedou nervová vlákna do mozku

Chuť - jazyk obsahuje chuťové pohárky (nakresli si jazyk a vyznač centra chuti podle kopie)

Hmat - tělíska pro vnímání hmatu jsou v kůži, nejvíc na dlaních a konečcích prstů


28.4. - Sluch

  • Přečti si text

Dalším důležitým smyslem je sluch. Ústrojím pro vnímání sluchu, polohy a pohybu je ucho. Ucho je párový orgán. Skládá se ze tří částí - vnějšího, středního a vnitřního ucha.

  • Pokud máš možnost, vytiskni si kopii, přečti si text UCHO a JAK FUNGUJE SLUCH. Podle přečteného doplň křížovku a text, vlep do sešitu. Pokud nemůžeš vytisknout, pouze si přečti text a do sešitu opiš neúplný text. 


24.4. - Zrak

  • Přečti si text

Oko je složitý párový orgán uložený v očnici. Na povrchu je chráněno obočím. Pře prachovým znečištěním je chráněno víčkem s řasami a slznými žlázami. Ty zvlhčují oko a produkují slzy. 

Jak funguje zrak - Světlo prochází rohovkou a otvorem v duhovce - zornicí. Podle množství světla se zornice rozšiřuje nebo zužuje. Dále světlo prochází čočkou a promítá se na sítnici. Zrakový nerv přenáší informaci ze sítnice do mozku - do zrakového centra.

Zrak si musíme chránit před poškozením. Mezi nejčastější oční vady patří krátkozrakost, dalekozrakost, šilhavost, tupozrakost. Vada se upravuje brýlemi, kontaktními čočkami, nebo operací. Nejvážnějším poškozením zraku je jeho ztráta - slepota.

  • Kdo vynalezl kontaktní čočku? Napiš mi jméno vědce. Víš, co to je? Kontaktní čočka slouží místo brýlí, je to gelová hmota, kterou si člověk, který má nějakou poruchu zraku, nasadí do oka. Každý den se musí vyjmout a uložit do speciálního roztoku.
  • Koukni se na dvě videa:

  • Otevři si soubor. Umíš odpovědět na otázky?

21.4. - Smyslová soustava

Smyslové orgány zachycují informace z okolního prostředí. Prostřednictvím smyslů a činnosti nervové soustavy je dokáží zpracovat a vyhodnotit.

  • Do sešitu si zapiš:

ZRAK

sídlem smyslu zrak jsou oči, vnímáme jimi světlo, tvar, barvy i pohyb

  • Do sešitu si nakresli a popiš oko. Přikládám obrázek, pokud najdeš lepší, nakresli lepší. 

17.4. - Kožní soustava

  • Přečti si text v učebnici str.63 - Hlavní význam kůže. První bod přečti jednou, druhý bod dvakrát, třetí bod třikrát … Poslední bod přečteš šestkrát.
  • Přečti si text (stačí jednou:-)):

Nejcitlivějšími místy na kůži jsou oční víčka, rty, tváře a předloktí. Nejméně citlivá je kůže na zádech. Nadměrnou funkcí mazové žlázy vzniká kožní onemocnění - akné, které trápí především dospívající mládež. Každý člověk má charakteristický otisk prstu. Této jedinečnosti se využívá v kriminalistice při odhalování zločinu. Tato metoda se nazývá daktyloskopie. Kožní barvivo v pokožce člověka se nazývá pigment. K poraněním kůže patří odřeniny, pořezání, popáleniny a omrzliny. Nejzávažnějším onemocněním je rakovina kůže. Při delším pobytu na slunci kůži chráníme před nebezpečným slunečním UV-zářením použitím vhodného opalovacího krému.


  • Pošli mi fotku svého otisku prstu :-). Nechám na Tobě, který prst vybereš :-). Použij třeba vodovky, fixy… Použij fantazii a můžeš si s otiskem i trochu pohrát.

14.4. - Kožní soustava

  • Přečti si text a zapiš do sešitu.

Lidská kůže pokrývá povrch těla a chrání jej před poškozením. Z pokožky vyrůstají vlasy, chlupy a nehty. Kůže je tvořena třemi vrstvami.

  1. POKOŽKA - určuje barvu kůže a je tvořena silnou vrstvou buněk
  2. ŠKÁRA - nachází se zde potní a mazové žlázy, centra pro vnímání chladu, tepla, bolesti, vzpřimovač chlupu

  3. PODKOŽNÍ VAZIVO - vrstva tuku


7.4. - 8.10 - Milí páťáci, do vašich emailových schránek dorazily testy z přírodovědy, které můžete vyplňovat od dnešní deváté hodiny do čtvrtečního rána. Přeji vám pohodovou práci. 

  • Vyplň test.
  • V učebnici na str. 61 si prohlédni potravinovou pyramidu - Pyramida je rozdělena typicky do čtyř pater. Zařazení potraviny do patra určuje, jak často by měl člověk danou potravinu konzumovat: čím vyšší patro, tím méně často.

  • Do sešitu nakresli pyramidu. Můžeš kreslit podle učebnice, můžeš si najít na internetu, můžeš se inspirovat obrázkem pod tímto textem...


3.4. - 9.25 - Vylučovací soustava

Vylučováním se tělo zbavuje škodlivých odpadních látek. Vylučovací soustava přebírá z krve přebytečnou tekutinu a odpadní látky, které v podobě moči odvádí z těla ven.

Moč vzniká v ledvinách. Ledviny jsou párový orgán fazolovitého tvaru. Uloženy jsou v oblasti bederní páteře. Z každé ledviny odchází jeden močovod, který odvádí moč do močového měchýře. V močovém měchýři se moč hromadí. Když je močový měchýř plný, stáhne se a moč vyloučí přes močovou trubici z těla ven.

  • Do sešitu si udělej zápis:

datum

Vylučovací soustava

Nalep obrázek a podle učebnice str. 62 doplň popisem.

  • Přečti si text v učebnici str. 62.
  • V úterý si napíšeme test. Vymyslím pár otázek na učivo dýchací, oběhová, trávicí a vylučovací soustava. Určitě nemusíš mít obavu, test bude příjemný.

31.3. - 9.35 - Pokračujeme v učivu Trávicí soustava.
  • Otevři si stránku pod textem a přečti si: Zuby, Co to je?, Víš,že…, Zapamatuj si!
  • Do sešitu si udělej zápis:

datum 

ZUBY

(Opiš věty, doplň chybějící slova)

Dětský chrup tvoří _______ ____________ zubů.

Dospělý chrup tvoří _________ _____________ zubů.

Dospělý člověk má zuby ř- - - - -, š - - - - - -, t - - - - - -, s - - - - - - -

  • Do sešitu si nakresli obrázek zubu podle stránky. Přidej popis. (To, co vidíme ze zubu se nazývá korunka, na povrchu je sklovina, pod povrchem zubovina. Měkká tkáň, ze které zub roste se jmenuje dáseň, zub je do dásně upevněn kořenem. Uvnitř zubu je dřeň s nervy, pokud se zub poškodí až k dřeni, cítíme bolest.)
  • A na závěr video. (Pokud budeš mít čas a chuť)


27.3. - 9.15 - Trávicí soustava.

  • Přečti si text.

Trávicí soustava nám zajišťuje příjem a zpracování potravy tak, aby z ní naše tělo využilo důležité živiny a vitamíny. Živiny jsou dále krví rozváděny k potřebným orgánům. Nestrávené zbytky jsou z těla vyloučeny. 

  • Do sešitu si vlep obrázek Trávicí soustavy, vedle obrázku si udělej popis, informaci v závorce si pouze přečti a zapamatuj)

1. dutina ústní (V dutině ústní najdeme jazyk a zuby. Potrava se zde smísí se slinami a dojde k rozmělnění sousta. Sliny obsahují hodně vody a látku, která pomáhá štěpit cukry.)

2. hltan

3. jícen (Polknutím pokračuje sousto do hltanu a jícnu.)

4. žaludek (V žaludku se potrava promíchá se žaludečními šťávami a látkami, které pomáhají štěpit potravu na jednodušší složky. Vzniká kašovitá trávenina.

5. tenké střevo (Trávenina pokračuje do dlouhého tenkého střeva (3-5m), kde dochází k dalšímu štěpení látek. Důležité látky a vitamíny se vstřebávají do krve.

6. tlusté střevo (Je dlouhé 1-1,5m, neobsahuje žádné trávící šťávy. Shromažďuje nestravitelné zbytky potravy, které se zahušťují. Voda se vstřebává do krevního oběhu.

7. konečník (Z nestrávených zbytků vzniká stolice, která se hromadí v konečníku. Naplnění konečníku vyvolává pocit nucení a stolici a dochází tak k jejímu vyprazdňování.)

8. slepé střevo (Při zanícení musí být slepé střevo chirurgicky odstraněno.)

9. játra 

10. slinivka břišní

11. žlučník

  • A je tu čas na hru s pojmy. Odkaz najdeš pod tímto texte.



25.3. - 9.10 - Včerejší odpověď: Všechny cévy v lidském těle měří cca 100 000km.

10.01 - Sára Těšíková

10.32 - Bětka Balcarová

10.39 - Terka Zasadilová

12.25 - Verča Zachatová

Děkuji za správné odpovědi. MK :-)


24.3. - 9.05 - Oběhová soustava a srdce.

  • Do sešitu si vlep obrázek Oběhová soustava, vedle obrázku si udělej popis. Dám ti nápovědu.

1. Je to hladký sval, který neumíme vědomě ovládat, pracuje jako pumpa.

2. Je to céva, která vede krev bez kyslíku.

3. Je to céva, která vede krev s kyslíkem.

4. Je to nejmenší céva.

  • Otázka dnešního dne: Kolik kilometrů měří všechny cévy v lidském těle?
  • Přečti si článek:

Krev

Krev je pro lidské tělo velmi důležitá. Rozvádí po těle kyslík, živiny a další látky (např. vitamíny). Krev z těla odvádí oxid uhličitý a jiné škodlivé látky. V lidském těle je přibližně pět litrů krve. Krev se skládá:

  1. krevní plazma - nažloutlá tekutá část
  2. červené krvinky - obsahuje červené barvivo (hemoglobin), váže na sebe kyslík

  3. bílé krvinky - chrání náš organismus před infekcí

  4. krevní destičky - umožňují srážlivost krve, když se poraníš a teče ti krev, krevní destičky vytvoří na kůži strup a "zalepí" cévu, aby z ní nevytékala krev

Lidská krev se dělí do čtyř typů: A, B, AB, 0. Poprvé všechny čtyři krevní skupiny popsal český vědec Jan Jánský. Na jeho počest dostávají dárci krve plakety s jeho jménem.

Infarkt - srdeční zástava, při které dochází k odumření srdečního svalu v důsledku nedostatku kyslíku.

Transfúze - převod krve dárce do těla pacienta, který krev potřebuje.

  • Do sešit udělej zápis - opiš, co je na této straně tučně napsané. 
  • Koukni se na video z cyklu Byl jednou jeden život:



20.3. - 9.30 - Oběhová soustava a srdce.

Oběhová soustava je tvořená sítí cév a srdcem. Srdce zajišťuje oběh krve v cévách. Červená tekutina - krev rozvádí do celého těla důležité látky: kyslík, živiny a vitamíny. Odvádí z těla látky nepotřebné (např. kysličník uhličitý). V těle dospělého člověka je asi 5 litrů krve.

Srdce je dutý orgán uložený v hrudníku. Je to sval, který nemůžeme ovlivnit naší vůli. Pracuje nepřetržitě jako pumpa. Neustále se stahuje a uvolňuje, aby zajistilo rozvod krve do plic.

V plicích dochází k okysličení krve. Krev s kyslíkem je rozváděna do celého těla. Cévy, které vedou okysličenou krev, se nazývají tepny. Cévy, které vedou krev bez kyslíku, se nazývají žíly. Odkysličená krev jde ze srdce do plic. Tam dojde k okysličení a koloběh se opakuje. Žíly a tepny tvoří soustavu cév, které prochází celým tělem. Nejtenčím cévám říkáme vlásečnice.

  • Dvakrát si přečti článek o oběhové soustavě.
  • Jednou si přečti str.59.

  • Do sešitu si udělej zápis:

1. datum

2. nadpis: Oběhová soustava a srdce

3. Opiš tyto věty do sešitu, chybějící slova dopiš:

Oběhovou soustavu tvoří __________ a __________, zajišťuje oběh _________, která po těle rozvádí _________, __________ a ____________.

V plicích dochází k ____________ krve.

Céva s kyslíkem se nazývá ____________ .

Céva bez kyslíku se nazývá ____________ .

Nejmenší céva se nazývá _____________ .

Člověk má v těle přibližně _______ l krve.

Délka všech cév v lidském těle je cca ___________ km.


17.3. - 8.25 - Nové učivo Člověk dýchá. Přečti si učebnici na straně 58. Do sešitu si udělej zápis:

  • datum, nadpis: Člověk dýchá
  • Vlep si obrázek dýchací soustavy, vedle obrázku napiš čísla 1-7 a k číslům doplň správné názvy částí dýchací soustavy.
  • Opiš věty, doplň chybějící slova:

Dýchání zajišťuje přívod _________ ze __________ a odchod _________ __________ z těla.

Vdechnutý vzduch do těla vstupuje ________ či __________ . 

  • Do sešitu vyřeš křížovku, kterou najdeš pod tímto zadáním a větu s tajenkou opiš.

Koukni se na video k tomuto tématu, najdeš nad pokyny.

Tel.: 608 139 972
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky