český jazyk

22.5. - Zkontroluj si penál, ořež si pastelky, doplň náplně do pera, hotové vyfoť a pošli mi fotku.


20.5. - Příslovce
  • Vrať se k úternímu úkolu učebnice 121/5. Podle kontroly si oprav, přídavná jména tvrdá podtrhni červeně, přídavná jména měkká podtrhni modře, vyfoť a pošli mi.
  • Pracovní sešit 25/2 - podle zadání (např. jemný - jak jemně...). Pozor na a mně. Opakovali jste v úterý.
  • Pracovní sešit 25/3 - podle zadání.
  • Učebnice 121/9 - podle zadání, přečti a pošli mi nahrávku. (např. v tomto roce (nahradíš jedním slovem = příslovce) letos)
  • Pracovní sešit 25/1 (dole) - podle zadání.
  • Pracovní sešit 25/2 (dole) - podle zadání.

19.5. - Příslovce
  • Učebnice 121/4 - do sešitu napiš sloveso a vedle slovesa napiš tři příslovce, která odpovídají na otázky KDE?KDY? JAK?, každé sloveso bude mít svůj řádek.
  • Učebnice 121/5 - opiš do sešitu, za a) nemusíš plnit
  • Učebnice 121/6 - pracuj podle zadání. Abys správně doplnil, udělej si z příslovce přídavné jméno nebo podstatné jméno. Pokud slyšíš v nově utvořeném -mný, doplníš -mně. Pokud slyšíš v nově utvořeném -mý, doplníš -.
  • Učebnice 121/7 - přečti věty a pošli mi nahrávku.

18.5. - Příslovce 

 neohebný slovní druh

číslo 6

odpovídá na otázky KDE? KAM? KDY? JAK? PROČ? JAK MOC?

odpověď je pouze jedno slovo

Toto jsou čtyři nejdůležitější informace o dalším slovním druhu, se kterým budeme v následujících dnech pracovat.

  • Učebnice 120/1 - vypiš příslovce.
  • Učebnice 120/2 - z textu vypiš příslovce. Pomůžu Ti, pod zadáním jsou začáteční písmena všech příslovcí, jak jdou za sebou.

v, v, t, d, t, z, p, n, o, j, n, v, b, h, z, v, p, v

  • Učebnice 120/3 - podle zadání, opiš či pošli nahrávku. ( zelený - jak? zeleně...)
  • Pracovní sešit 25/1 - podle zadání.

  • Do sešitu si vytvoř čtyři sloupečky - KDE, KAM, KDY, JAK.  Z obrázku vypiš pouze příslovce. POZOR! Příslovce je pouze jednoslovná odpověď. Pokud je odpověď na otázku KDE? ve skříni - je to předložka + podstatné jméno


15.5. - Přídavná jména - Z kontroly zasílaných prací jsem pochopila, že jste trochu pozapomněli učivo o přídavných jménech. Tak si dneska zopakujeme :-).

  • Do sešitu si připrav tři sloupečky. První jsou TVRDÁ (mladý muž, mladá žena, mladé dítě), druhý sloupeček MĚKKÁ (jarní muž, jarní žena, jarní dítě) a třetí PŘIVLASTŇOVACÍ (otcův, matčin). Přídavná jména z obrázku zapiš do správných sloupečků.
  • Zahraj si hru TADY.
  • Opiš cvičení, doplň I/Y. Urči přídavné jméno, řekni si vzor. 

škodliv _  hmyz, ps_  štěkot, mil_  rodiče, osl_  hýkání, neznám_  lidé, ciz_  jazyk, bíl_  holubi, prav_  okamžik, na motýl_ch  křídlech, s drz_m  člověkem, pečliv_  žáci, rychl_  běžci, s velkým_  potížemi, z nov_ch  úspěchů, hlubokým_  lesy, se včel_m  medem, z ryz_ho  zlata, pav_  oko


14.5. - Slovní druhy - Dneska budeme opakovat určování slovních druhů.

1. Spoj název slovního druhu a jeho popis. Pokud nemáš kopii, do sešitu zapiš číslo a písmeno.

2. Z textu se ztratila slova. Slova doplň (můžeš si je psát do sešitu), urči jejich slovní druhy čísly. Tušíš, proč jsem zvolila článek s tímto tématem?

___ zimě se vodní pára nahromaděná v mracích nemění v kapky, ale v krystalky sněhu. Proto v _________ z mraků sněží. _______ zemi pokryje sněhová peřina, děti se radují, ____ mohou sáňkovat a ____________ . Zato silničáři musí co ____________ odstranit sníh ze silnic, _______ nedocházelo k nehodám. Také _____ chodníků je ___________ shrabat sníh, který by mohl zavinit úrazy. ___________ sněhu bývá _____ horách, _________ je chladněji než v nížinách.

3. Cvičení opiš do sešitu, doplň I/Y a nad slova napiš čísla slovních druhů.

Řemeslníci přib_li obraz_ s nov_m_ rám_. Děti se nas_tily různ_m_ sladkostm_. Vlc_ v_li na b_l_ měs_c. Jak se naz_valy t_to ul_ce za starob_l_m_ dom_? Ve v_loze klenotnictv_ se třp_t_ly šperk_ z r_z_ho zlata a drahokam_. Šp_nav_ vrabc_ se čep_ř_li v kal_ž_.

4. Do sešitu napiš slovo, které na řádek nepatří, nad slovo napiš číslo slovního druhu. 

5. Vymysli tři věty podle vzorců.

2 1 5 7 1 7 4 1.

7 3 1 5 2 1.

1 5 6, 8 5 7 2 1.



13.5. - Dneska tě čeká jeden úkol z českého jazyka. Včera jsi měl za úkol přepsat text s chybami bez chyb. Otevři si kontrolu, svou práci oprav a pošli mi ještě jednou opravené. Děkuji.


12.5. - opakování číslovky

  • Otevři si text s chybami, opiš bez chyb do sešitu.
  • Pracovní sešit 24/1 - podle zadání.
  • Pracovní sešit 24/2 - odpovídej celou větou.
  • Pracovní sešit 24/3 - číslovky piš slovy.
  • Kopie číslovky řadové - z textu vypiš pouze řadové číslovky s podstatným jménem, které k němu patří. Nezapomeň za řadovou číslovku napsat tečku!!! V textu tečky záměrně chybí. Na číslovku řadovou se ptáme otázkou KOLIKÁTÝ? Řadová číslovka není v každé větě.

 (např. Máme sedadla číslo 1 a 2 ve 3 řadě. - řadová číslovka je ve třetí řadě, napíšu - 3.řadě)


11.5. - číslovky

  • Podívej se na fialový obrázek, bílé tečky přibyly k číslovkám násobným. Bez tečky zůstaly číslovky druhové. 
  • Učebnice 116/2 - cvičení opiš do sešitu, vzpomeň si na čtvrteční hodinu. Pokud si nevzpomínáš, tabulka Ti poradí.

  • Učebnice 116/3 - cvičení nahraj a nahrávku mi pošli. Pokud Ti víc vyhovuje psaní, cvičení opiš.

  • Pracovní sešit 23/1 - číslovku v závorce doplň ve správném tvaru.

  • Pracovní sešit 23/2 - poslechni si řešení, snaž se zapamatovat a sám doplň.

  • Pracovní sešit 23/3 - pracuj podle zadání.
  • Pracovní sešit 23/4 - najdi si učebnici 117 - žlutý rámeček, přečti a podle rámečku vyplň toto cvičení.
  • Pracovní sešit 23/5 - číslovku, kterou najdeš podtrhni a na řádek napiš druh číslovky.
  • Dneska Ti dorazí test na druhy číslovek. Přeji úspěšnou práci. MK

7.5. - číslovky

  • Podívej se na fialový obrázek. Zkontroluj si řadové číslovky, mají fialovou tečku. Dneska vypiš číslovky násobné, odpovídají na otázku KOLIKRÁT? KOLIKANÁSOBNÝ?
  • Napiš diktát, po napsání si dvakrát přečti, zkontroluj a podtrhni slovesa.


5.5. - číslovky

  • Včera jste měli za úkol vypsat číslovky základní z fialového obrázku. Modrou tečkou jsem je vyznačila. Podívej se do sešitu a oprav. Dneska vypiš řadové číslovky, odpovídají na otázku KOLIKÁTÝ? Můžeš si říct, kolikátý doběhl? kolikátý v řadě stojí?
  • Pracovní sešit str. 22/1 - modře vybarvi text číslovky řadové a stejnou barvou číslovky řadové. Ostatní si necháme na zítra.

  • Otevři si kopii 1, přečti si text a hledej číslovky v osmisměrce. Pokud nemůžeš vytisknout a škrtat, nevadí, opiš číslovky do sešitu.

  • Otevři další kopii 2, pokud můžeš, vytiskni a vybarvi podle zadání. Pokud nemůžeš vytisknout, vypiš číslovky druhové a násobné do sešitu. K tomuto úkolu přikládám i řešení. Použij, když bude opravdu hořet.

4.5. - Dnes budeme pokračovat v učivu o číslovkách. Pokud si nepamatuješ něco z naší čtvrteční výuky, koukni na prezentaci 30.4. - výuka.

  • Pracovní sešit 21/1 - doplň chybějící písmena, splň a), c), d).
  • Pracovní sešit 21/2 - spoj motýla se správnou květinou.

číslovky základní - odpovídají na otázku KOLIK? (Pomůže Ti, když si vymyslíš otázku, která začíná na KOLIK. Např. Kolik dětí chodí do naší třídy? Odpověď může být i nepravdivá.)

  • Do sešitu vypiš z fialového obrázku základní číslovky (je jich osm). 
  • Pracovní sešit str. 22/1 - zeleně vybarvi text číslovky základní a stejnou barvou číslovky základní. Ostatní si necháme na zítra.

  • Učebnice 114 - přečti si modrý text. 

  • Učebnice 114/5 - přečti si, jak se zapisují číslovky. Do sešitu opiš cvičení, ale jinak. Každou číslovky nejdřív vynásob dvěma a poté napiš.

(sto dvacet pět) - dvě stě padesát, (devadesát tři) - sto osmdesát šest ...


30.4. - zájmena OPAKOVÁNÍ - Dneska vám dorazí piditest, držím palce. MK

  • Učebnice 109/2 - pouze doplň i,í,y,ý a opiš do sešitu.
  • Učebnice 110/3 - doplň chybějící zájmena, nacvič čtení a pošli mi nahrávku.

  • Učebnice 110/4 - do sešitu opiš, holky pouze věty, do kterých doplní MY, kluci věty, do kterých doplní MI.

  • Pracovní sešit 19/1 - najdi zájmeno a do závorky napiš druh.

  • pracovní sešit 19/2 - pracuj podle zadání (někdo už vypracoval :-).


28.4. - Přivlastňovací zájmena VÁŠ, NÁŠ

komplikace:

naši, vaši - 4.pád

naší, vaší - 2.,3.,6.pád

  • Učebnice 108/3 - pošli nahrávku, doplň zájmeno náš ve správném tvaru.
  • Učebnice 108/4 - opiš do sešitu, pozorně si přečti kontrolu, pomůže ti.

  • Pracovní sešit 19/2 - podle zadání.

  • V osmisměrce najdi osmnáct zájmen a napiš je do sešitu.



27.4. - Přivlastňovací zájmena

Vyjadřují, že někomu něco patří. Něco něčí je. 

  • Do sešitu vypiš pouze přivlastňovací zájmena.

moje, všichni, který, toto, onen, já, tvůj, jejich, my, naše, vaše, jenž, žádný, nikdo, jeho, její, kdosi, lecjaký 

  • Učebnice 107/1 - Do sešitu opiš cvičení. Pokud nevíš, urči si pád a rod podstatných jmen a koukni do tabulky. Tabulka ti poradí i psaní I/Y.
  • pracovní sešit 19/1

  • Učebnice 107/2 - Pošli mi nahrávku, nejdřív nacvič. Osobu nahraď správným přivlastňovacím zájmenem (ženský rod JEJÍ, mužský rod JEHO). Přečti spojení v daném pádu.

  • Pracovní sešit 19/3


24.4. - Osobní zájmena 

Dneska se potkáme během výuky, tak vám zadám méně práce :-).

  • Učebnice 106/11 - opiš do sešitu.

 mi (mluví se o mně, jsem to já) x my (mluví se o nás, 1.osoba číslo množné)

  • Pracovní sešit 18/6 - oprav si podle klíče.
  • Učebnice 106/12 - Přečti si text, zapiš si pád tučně zvýrazněných podstatných jmen a pošli mi součet. 


23.4. - Osobní zájmena
Jak pracovat při rozhodování ji x jí

1. Urči pád.

2. Pokud je to 4.pád, doplň I. - já používám TU - vidím ji, vidím tu

3. Pokud je to 2.,3.,6.,7.pád, doplň Í. - já používám TÉ, TOU - bez ní, bez té

  • Skloňování osobních zájmen my, vy, oni, ony, ona. Prohlédni si hnědou tabulku na str.105. Nahlas si vyskloňuj všechna zájmena. (my, bez nás, k nám, vidím nás, o nás, s námi...)
  • Učebnice str. 106/9. Do vět doplňuj zájmeno ve správném tvaru. Když je v závorce MY, doplníš zájmeno ze sloupečku MY. Nacvič si čtení a pošli mi nahrávku (ideální přes whatsapp). Můžeš rozdělit na víc nahrávek.

  • Přečti si první modrý rámeček v učebnici na straně 106. V pracovním sešitě doplň 18/5 a podle klíče zkontroluj.

  • Zahraj si hru a vyfoť mi výsledek. ( - 2. a 4.pád, mně - 3. a 6.pád)

21.4. - Osobní zájmeno ona

  • Opiš si do sešitu český jazyk školní pouze zájmena osobní. (V kontrole je jedna chyba, onen není zájmeno osobní, ale ukazovací. Omlouvám se za zmatky. MK :-)

Můj, jim, jeho, který, jenž, jí, ona, naše, tento, já, nám, jaký, onen, sám, tuto, mně, mě, ní, ona, kdeco, lecjaký, tobě, vám, čí, my, někdo, něco, jich 

  • Komplikace je osobní zájmeno ONA - jí x ji, ní x ni (Uviděl jsem ji. Poradím . Půjdu tam pro ni. Půjdu tam s ní.)

jí, ní - 2.pád, 3.pád, 6.pád, 7.pád - pomůcka -TÉ, TOU - bez té, k té, o té, s tou

ji, ni - 4.pád - pomůcka TU - vidím tu

ji, jí - pokud není předložka          x         ni, ní - pokud je předložka


  • Zkus doplnit bez kontroly (ji,ni x jí,ní). Napiš si číslo věty, k číslu dopiš pouze chybějící, nepiš celé věty a potom podle kontroly oprav.
  1. Pomoz _____ !
  2. Bez ______ by to nešlo.

  3. Neříkej _______ o nás všechno.

  4. Tenkrát _______ velmi obdivoval.

  5. Měla jsem o ______ strach.

  6. Velice rád tam s ______ půjdu.

  7. Musím se k ________ dnes vypravit.

  8. Dodali ______ to až do domu.

  • Do sešitu český jazyk školní opiš celé 105/8.
  • Pracovní sešit 18/4.

  • V osmisměrce najdi 14 přídavných jmen. Napiš je do sešitu, tvrdá podtrhni červeně, měkká modře a přivlastňovací zeleně.



20.4. - Osobní zájmeno on, ona, ono

  • Vrať se k páteční hodině a přečti si rozdíl s sebou a sebou.
  • Zahraj si hru kahoot  s sebou x sebou. Pošli mi své skóre :-) 

  • Do sešitu napiš číslo věty, do které doplníš s sebou. Pošli mi součin.

1. Neber si __________ tolik jídla.

2. Stále __________ nevrť.

3. Nebyl si sám _________ jistý.

4. My toho _________ moc nemáme.

5. Buď vždy sám __________.

6. To si ___________ nemůžeš vzít.

7. Vzala __________ obě děti.

8. Přiveď ________ kamaráda.

9. Chvíli ________ nevrť.

10. Měl _________ provázek a nůž.

Osobní zájmena on, ona, ono.

  • Učebnice str. 104, prohlédni si hnědý rámeček skloňování a žlutou tabulku si dvakrát přečti.
  • Komplikace je osobní zájmeno ONA - jí x ji, ní x ni (Uviděl jsem ji. Poradím . Půjdu tam pro ni. Půjdu tam s ní.)

jí, ní - 2.pád, 3.pád, 6.pád, 7.pád - pomůcka -TÉ, TOU - bez té, k té, o té, s tou

ji, ni - 4.pád - pomůcka TU - vidím tu

  • Do sešitu český jazyk opiš 105/7. Zvýrazněná slova nahraď zájmenem ve správném tvaru. Otevři si kontrolu, podrobně poradím.
  • Vtip na závěr češtiny:

U benzinové pumpy se ptá řidič pumpaře: "Prosím vás, kolik stojí kapka benzinu?" "Nic, tu vám dám zadarmo." "Výborně, tak mi nakapejte......." - Kolik benzínu chtěl zákazník nakapat zjistíš, když vyluštíš křížovku, která je přiložená v kontrole. Pošli mi výsledek. MK :-)


17.4. - Dneska se vrátíme k zájmenům. Zájmeno sebou. Vypadá neškodně, ale hodně lidí dokáže potrápit, kdy napsat SEBOU X S SEBOU.

s sebou - vezmu si s sebou, donesu s sebou, beru si s sebou, mám s sebou … (prostě já a ještě něco k tomu)

sebou - házet sebou, vrtět sebou, mrskat sebou, jistý sám sebou … (jenom já)

  • Učebnice 104/6. Opiš do sešitu čj školní.
  • Pracovní sešit 18/3. Zkontroluj si podle klíče vzadu.

  • Ofocený list 37/3 a), 37/4 a).


16.4. - Dneska opustíme zájmena, zítra se k nim vrátíme. Nezapomněli jste na přídavná jména? 

  • Do sešitu odpověz na tyto otázky:
  1. Na jaké otázky odpovídají přídavná jména?
  2. Vyber přídavná jména tvrdá: starý, cizí, Lenčin, strýcův, jelení, modrý, těžký, rybí, jelenova

  3. Vyber přídavná jména měkká: starý, cizí, Lenčin, strýcův, jelení, modrý, těžký, rybí, jelenova

  4. Vyber přídavná jména přivlastňovací: starý, cizí, Lenčin, strýcův, jelení, modrý, těžký, rybí, jelenova

  5. Podle kterého vzoru se skloňují přídavná jména tvrdá?

  6. Podle kterého vzoru se skloňují přídavná jména měkká?

  7. Podle kterého vzoru se skloňují přídavná jména přivlastňovací?

  • Do sešitu napiš diktát.
  • Budeš pracovat s diktátem:
  1. Přídavná jména tvrdá podtrhni červeně, přivlastňovací zeleně. Nad přídavná jména napiš pád.
  2. Z prvních tří vět vypiš podstatná jména a urči u nich gramatické kategorie.

  3. Vypiš podle abecedy z diktátu všechna slovesa.

  4. Najdi a vypiš všechna příslovce.

  5. Najdi a vypiš předložky.

Pokud si nejsi svými odpověďmi jistý, po dokončení si můžeš práci zkontrolovat a opravit.


14.4. - Skloňování osobních zájmen - já

  • Přečti si radu:

- 2. a 4. pád - Beze tam nepůjde. Pro je to hračka. POMŮCKA - 2 PÍSMENA - DĚLITELNÁ DVĚMA

mně - 3. a 6. pád - Poslal mně to. Na mně nezáleží. POMŮCKA - 3 PÍSMENA - DĚLITELNÁ TŘEMI

  • Zahraj si KAHOOT. Hra Ti pomůže v další práci. Od třetí otázky rozhodni, zda je věta napsaná správně (true) nebo špatně (false). Prosím, pošli mi svůj počet bodů. Děkuji :-)
  • Do sešitu opiš 104/4, doplň mě/mně a podtrhni slovesa v čase minulém.

  • Ofocený list str.37/1,2. Až splníš, můžeš si zkontrolovat.

  • Sloupeček str.11. 

7.4. - 7.50 - Skloňování osobních zájmen

Budeš potřebovat učebnici str. 103, pracovní sešit str. 18 a ofocený list str. 37. 

  • Učebnice str. 103 - prohlédni si hnědou tabulku, skloňování zájmen já, ty, se v 1. - 7.pádě. Největší komplikace je zájmeno já - kdy se píše mě x mně

- 2. a 4. pád - Beze tam nepůjde. Pro je to hračka. POMŮCKA - 2 PÍSMENA - DĚLITELNÁ DVĚMA

mně - 3. a 6. pád - Poslal mně to. Na mně nezáleží. POMŮCKA - 3 PÍSMENA - DĚLITELNÁ TŘEMI

  • Učebnice 103/2 - do sešitu opiš cvičení. Osobní zájmena v závorkách doplň do věty ve správném tvaru. Pokud opravdu nevíš, koukni na kontrolu. Hnědá tabulka Ti pomůže. Řekni si pád a koukni do hnědé tabulky.
  • Pracovní sešit 18/1 - pouze doplň správný tvar osobního zájmena. Kontrolu najdeš na konci pracovního sešitu.

  • Pracovní sešit 18/2 - Doplň mě x mně.

Mrzí (koho,co), že nepřijel. - 4.pád -

Posaď se vedle (koho,čeho) - 2.pád -

O (koho,co) mít strach nemusíte. - 4.pád -

Rodiče (koho,co) odvezli na letní tábor. - 4.pád -

Buď ke (komu, čemu) slušný! - 3.pád - mně

Mluvil hlavně o (kom,čem). - 6.pád - mně...............

  • Ofocený list - 37/1 - Doplň mě x mně x mnou
  • Ofocený list - 37/2 - Zakroužkuj chybně napsané mě x mně. Pro jistotu si zkontroluj. 

Zahraj si kahoot (pády osobních zájmen)

Koukni se na video ČT edu.


5.4. - 17.20 - Stále budeme probírat zájmena, zaměříme se na zájmena osobní. Budeš potřebovat kopii str.33.

Zájmena osobní

Označují první, druhou a třetí osobu.

já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony.... a jejich tvary.

já - mě, mně, mi, mne, mnou...

  • 33/1 - podle zadání
  • 33/2 - podle zadání, osobní zájmena zakroužkuj.

  • 33/3 - podtrhni osobní zájmeno, pomocí pádové otázky se zeptej, nad zájmeno napiš pád, do závorky napiš zájmeno v 1.pádu

Ukázal mi (já) zajímavou knihu..... podtrhnu mi...ukázal komu, čemu zajímavou knihu - 3.pád

Pokud Ti nejdou pády, zde je rada.

  • 33/4 podle zadání. Budeš doplňovat osobní zájmena v prvním pádu (já, ty, on, ony, ono, my, vy ,oni)
  • sloupečky str.10 - Doplň ě či je

vjezd (předpona v- a jezdí)

běžec (ze slova běh)


3.4. - 8.15 - Dnes budeme pokračovat v učivu zájmena, budeš potřebovat kopii, kterou jsi doplňoval včera. 

Zájmena vztažná

Jsou stejná jako tázací, pouze mají funkci spojky (v souvětí spojují věty).

kdo, co, jaký, který, čí, jenž

  • 35/3 a) podle zadání, b)pouze podtrhni
  • 35/4 podle zadání


Zájmena neurčitá

Mluví o něčem, o někom, nevíme přesně o čem, o kom...

někdo, něco, všechno, kdosi, každý, nějaký... (více učebnice str.102)

  • 36/1 podle zadání, každé zájmeno vybarvi jinou barvou, některý korálek bude mít dvě barvy
  • 36/2 podle zadání, škrtej ostatní zájmena, klidně použij učebnici, do kontroly dám řešení


Zájmena záporná 

Říkají, že něco NENÍ.

nikdo, nic, žádný, nijaký, ničí...

  • 36/3 a) podle zadání, b)pouze podtrhni
  • 36/4 - modrou barvou podtrhni zájmena přivlastňovací, červeně ukazovací, zeleně neurčitá a žlutě vztažná. Pokud jsi dobře pracoval, zbyla ti zájmena se a nic.


Kontrolu ke všem úkolů najdeš pod tímto textem. Přeji Ti pohodovou práci. MK


2.4. - 8.10 - Vezmi si kopii, kterou jsi dostal s ofocenými listy, str.34. Projdeme si zájmena přivlastňovací, ukazovací a tázací.

Zájmena přivlastňovací

Zastupují přídavná jména přivlastňovací. Vyjadřují, že něco někoho je. Něco někomu patří.

moje, tvoje, jeho, její, naše, vaše, jejich, svůj a jejich tvary (moje- můj, mého, mému, mé.....)

  • 34/1 podle zadání. Dvě věty nemají přivlastňovací přídavné jméno.
  • 34/2. V pytli jsou osobní zájmena. Přiřaď si ústně přivlastňovací (já-Můj, ty - Tvůj...). Do vět doplň přivlastňovací (je více možností), za doplněné zájmeno napiš ve kterém je pádu - určujeme podle podstatného jména (Nevěřím jejich 3.pád slibům.)…


  Zájmena ukazovací

Ukazují na osobu, zvíře, věc, vlastnost...

ten, tento, tenhle, tahle, ta, to, ty, ti, onen, takový, týž, tentýž, sám, tato, toto...

  • 34/3. Škrtni, která zájmena nepatří mezi ukazovací, vlak bez škrtnutí vybarvi.
  • 34/4 podle zadání.


 Zájmena tázací 

Ptáme se jimi na osobu, zvíře, věc nebo vlastnost. Stojí na začátku otázky.

kdo? co? jaký? který? čí?

  • 35/1 podle zadání
  • 35/2 podle zadání

Po dokončení si můžeš zkontrolovat. Zítra budeme pokračovat zbylými skupinami. 

Zájmena, která jsou pod textem, si otevřeme během videohovoru. MK


31.3. - 8.25 - Dneska se zaměříme na druhy zájmen. Zájmena můžeme rozdělit do sedmi skupin a zájmena zvratná. 

  • V učebnici na straně 102 si přečti hnědou tabulku.
  • Do sešitu český jazyk si udělej na novou stránku zápis: 

datum

ZÁJMENA

1. osobní

2. přivlastňovací

3. ukazovací

4. tázací

5. vztažná

6. neurčitá

7. záporná

8. zvratná

  • V učebnici si přečti věty na straně 102/1, najdi zájmena a zkus napsat ke správnému druhu. (omlouvám se, v předposlední větě jsem zapomněla nám - zájmeno osobní)
  • Mezi slovy vyber pouze zájmena a ta zapiš ke správnému druhu (stále pracuješ do sešitu).

Aleš, ty, jejich, modrý, moudrost, žádný, pět, kdosi, který, který?, váš, vy, ale, nikdo, svůj, pro,  leccos, protože, tento, a, jenž, nijaký, kdo?, vedle, týž, já, moje, aby, onen, se, málokdo

  • Pracovní sešit strana 17: Do textu doplň chybějící písmena, podtrhni zájmena, zájmena zapiš do tabulky (pokud se opakuje, zapiš pouze jednou), dopiš druh zájmen. c), d), e), f) je dobrovolné. Až uděláš, můžeš si zkontrolovat (klíč v pracovním sešitě str.3).

30.3. - 9.10 - V pátek jsme začali probírat zájmena, vrať se k textu Ivana Mládka a v prvních deseti slokách podtrhni zájmena. Vložím stránku s kontrolou.

30.3. - 9.15 - Do čmáráku opiš 101/3, podtrhni zájmena, kontrolu vložím.

30.3. - 9.25 - Sloupečky str. 14 (procvičování vyjmenovaných slov, někdo mi už poslal).


30.3. - 9.40 - Zítra se budeme učit druhy zájmen. Přečti si stranu 102.

30.3. - 9.45 - Zahraj si hru, odkaz najdeš pod textem.


27.3. - 8.05 - ZÁJMENA 

  • V učebnici na straně 101 si přečti cv.1, podtržená slova jsou zájmena. Přečti článek podruhé, ale nyní pouze podtržená slova.
  • Pod textem je žlutý rámeček, dvakrát si přečti.

  • Učebnice str. 101/2 - Do čmáráku piš vynechaná zájmena, pomůže ti nabídka. 

  • Pracovní sešit 16/2, 3, 

  • Pracovní sešit 16/4 - zájmena vypiš do čmáráku

  • Pracovní sešit 16/5 - zájmena vypiš do čmáráku


26.3. - 8.20 - Poslední opakování sloves :-).

  • Přečti si text.
  • Do čmáráku vypiš slovesa. U sloves urči osobu, číslo, způsob a (pouze u některých!) čas
  • Pracovní sešit 14/3
  • Pracovní sešit 14/4
  • Pracovní sešit 14/7 - Kdybych našla cizí peněženku, odnesla bych ji na obecní úřad.

                   V tomto cvičení procvičujete podmiňovací způsob.

  • Sloupečky str. 13 (procvičování vyjmenovaných slov, někteří jste tento list již odevzdali)

24.3. - 8.40 - Stále budeme opakovat slovesa.

  • Do čmáráku opiš z učebnice 99/3, a) a b) vynech.
  • Ústně splň 99/5.

  • Přečti si vtip 99/6, zkus si ho zapamatovat a pobavit s ním rodiče.

  • Vezmi si kopii sloupečky stanu 12, doplň dva sloupečky, podle kontroly si oprav. Do kontroly napíšu pouze slova, do kterých jsi měl doplnit malé písmeno.

24.3. - 8.15 - Správná odpověď, špatně byly věty a) a b). 

a) Názvy činností jsou podstatná jména.

b) Pouze u sloves v oznamovacím způsobu určujeme čas.

Otázka byla hodně těžká, bylo to takové slovíčkaření. Příště budu o svém zadání víc přemýšlet.


9.13 Terka Zasadilová

9.37 David Capko (jedna správná odpověď)

10.24 Marťa Vaňková (jedna správná odpověď)

10.51 Sára Těšíková

12.02 Martina Rolín

16.23 Verča Zachatová

17.36 Dan Hlavatý

17.54 Ali Krásová

18.25 Adél Cucyková (jedna odpověď)

Snad jsem na nikoho nezapomněla, klidně se ozvěte. MK :-)



23.3. - 8.32 - Dneska si zopakujeme všechno o slovesech a přídavných jménech.

  • Která tvrzení jsou špatná? (Pošli mi odpověď! Zítra vyhodnotím. :-))

a) SLovesa jsou názvy činností.

b) U všech sloves v určitém tvaru určujeme osobu, číslo, způsob a čas.

c) Slovesa v neurčitém tvaru se nazývají infinitiv.

d) Slovesa v rozkazovacím způsobu jsou pouze v 1.os č.mn., 2.os. č.j. a č.mn.

e) Slovesa mohou být ve tvaru jednoduchém nebo složeném.

  • Pracovní sešit 13/1 - nepotřebuje komentář, d) je dobrovolné
  • Ofocený list str. 31 - Opakování slovesa

1 - Na linky vedle osmisměrky pouze vypiš slovesa, podmiňovací způsob si řekni.

2 - Podle zadání (např. jízda - jezdit)

3 - Podle zadání.

  • Ofocený list str. 22, 23 - Opakování - přídavná jména

Přídavná jména vyjadřují jaká, která, čí jsou podstatná jména. Dělí se do tří skupin. Tvrdá (vzor mladý - mladý muž, mladá žena, mladé dítě), měkká (vzor jarní - jarní muž, jarní žena, jarní dítě) a přivlastňovací (otcův, matčin - při určování koncovky nám víc pomůže vzor matčin - matčiny děti, matčini kluci - slyšíme ny x ni).

1 - Podle zadání (skotský dudák - skotští dudáci...)

2 - Podle zadání (ráno - ranní...), udělej i b) tvrdá podtrhni červeně, měkká modře a přivlastňovací zeleně.

3 - Pouze doplň chybějící písmenka.

5 - Krásné cvičení, ale trochu těžší. Pozorně si přečti zadání. Podtrhávej pouze slova, ve kterých je chybějící koncovka. Rozhodnutí, zda je to přídavné nebo podstatné jméno, ti pomůže doplnit koncovku.

    Telefonoval Hynkov_. (Hynkovi je v této větě podstatné jméno, řeknu si vzor (Hynek=pán), doplním I.)

Hynkov_ hračky … (Hynkov_ je přídavné jméno přivlasťnovací, řeknu si vzor (Hynkův=otcův, u vzoru otcův neslyším tvrdou nebo měkkou koncovku, tak použiju matčin), matčiny hračky, doplním Y.)

6 - Podle zadání ( lékařčiny recepty...) Použij vzor MATČIN

7 - Podle zadání (s lékařčinými recepty...)

8 - Podle zadání.


20.3. - 8.35 - Dnešní práce. Podmiňovací způsob.

  • Přečti si žlutý a modrý rámeček v učebnici na straně 97. Oba si přečti dvakrát.
  • Ústně splň 97/2.

  • Do sešitu opiš 97/3. Až budeš mít opsáno, můžeš si stáhnout kontrolu.

  • Pracovní sešit 13/1,2 - nepotřebují komentář.
  • Ofocený list str.30 - Podmiňovací způsob:

  1 - Do čmáráku vypiš slovesa a urči osobu, číslo, způsob.

  2 - Škrtni chybné tvary, nemusíš opisovat, kontrolu najdeš pod zadáním.

  3 - Doplň podle zadání. 

20.3. - 8.30 - Včerejší fotka byla vyfocena v lednu 2019 v Galerii moderního umění v Hradci Králové :-). Správnou odpověď poslali:

8.24 - Terka Zasadilová

8.26 - Martin Rolín

8.42 - David Capko

9.51 - Bětka Balcarová

17.58 - Dominik Ryska

Děkuji za správné odpovědi :-). Pokud jsem na někoho zapomněla, klidně se připomeňte.


19.3. - Dnešní práce:

  • V našem měsíčním plánu na březen je u dnešního dne zapsaný diktát. Nás karanténa nezastaví a diktát si napíšeme do sešitu Český jazyk. Přehrajte si záznam :-) 
  • Na straně 95 si přečti žlutý rámeček o způsobu rozkazovacím. Ve které osobě a čísle se tvoří rozkazovací způsob?
  • Ústně vypracuj 95/2.

  • Ústně vypracuj 95/3 (nemusíš dělat a,b,c,d,e) 

Př. Maminka pozvala na oběd tatínkovy rodiče. - sloveso pozvala (1. os.č.mn. - pozvěme, 2.os.č.j - pozvi, 2.os.č.mn. - pozvěte) atd.

  • Pracovní sešit 12/1 (celé, c) je dobrovolné :-)), 12/2, 12/3
  • Sloupečky 50, 51 (pražský - pražští, chytrý - chytří... pokud ti nejde, v učebnici na straně 75 je velká nápověda)


18.3. - 9.45 - V kolik jste mi včera poslali odpověď:

9.25 - Terka Zasadilová

9.57 - Dan Hlavatý

10.06 - David Capko

10.50 - ALi Krásová

11.33 - Adélka Cucyková

13.23 - Sára Těšíková

13.36 - Laura Krajňáková

15.11 - Verča Zachatová

15.22 - Vanes Hyblerová

15.24 - Sára Hyblerová

19.24 - Adéla Ryklová

Ostatní, prosím, ozvěte se mi, abych věděla, že všechno funguje tak, jak má. Děkuji velice MK :-)


17.3. - 7.50 - Způsob oznamovací - čas minulý. Na straně 93 si přečti dva žluté rámečky. Odpověz na otázky a odpovědi pošli na 608139972:

1. Jak se nazývá slovesný tvar zakončený na -l, -la, -lo, -li, la?

2. Ve kterých osobách se minulý čas vyjadřuje pomocí tvaru slovesa být?

Ústně vypracuj cvičení 94/4.

V pracovním sešitě vypracuj stranu 11. Co potřebuje dovysvětlit?

  • 11/1c) - u podstatných jmen určujeme - p_ _, č _ _ _ _, r _ _ a v _ _ _
  • 11/1d) - u sloves určujeme - o _ _ _ _, č_ _ _ _, z_ _ _ _ a č _ _

  • 11/1e) Dneska by měla být odpoledne výtvarka, prosím, splň i tento úkol.

Sloupečky strana 38,39

16.3. - 8.50 - Způsob oznamovací - čas budoucí. Může mít dvě podoby:

složený tvar - pomocí tvaru slovesa být (budu psát, budu se dívat)

jednoduchý tvar - pomocí jiného tvaru, předpony ... (napíšu, podívám se)

Přečti si žlutý rámeček na straně 90, ústně si vypracuj cvičení 1, 2, 3, do sešitu vypracuj 90/4 (pozor, přepiš podle a)), v pracovním sešitě str.10/1,2,3.

13.3. - 8.15 - Doplň v pracovním sešitě celou stranu 9. V učebnici ústně splň cvičení 88/2 a 89/4. Určitě myslíš i na sloh - dopis o prázdninách. Už se těším na pondělí, kdy si vaše práce zkontroluji :-).

12.3. - 8.10 - V učebnici čj si přečti žlutý rámeček na str. 87 a v pracovním sešitě doplň str.8/1,2

Tel.: 608 139 972
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky